De groei zal in Nederland, evenals in het Verenigd Koninkrijk en Zweden, echter ,,relatief bescheiden” zijn vanwege de hevige concurrentie op de kabelmarkt.
,,In Europa zal de groei worden aangejaagd door bedrijven die hun marktaandeel in breedband weten te vergroten en die meer klanten weten te winnen voor hun ’triple play’ pakketten”, aldus directeur Gunjan Dixit van Moody’s. Triple play is een gecombineerd abonnement op tv, telefoon en internet.
‘Next generation’ tv
Volgens Dixit zal de groei bewerkstelligd worden ,,ondanks een lagere groei van de breedbandpenetratie bij Europese huishoudens en de geplande investeringen in glasvezel en VDSL door de gevestigde telecombedrijven.”
Moody’s verwacht een hoge enkelcijferige groei in de Duitse kabelmarkt en een ,,solide” groei in België.
Toekomstige groei moet volgens Moody's komen uit onder meer 'next generation' tv met meerdere schermen, een bredere beschikbaarheid van Wi-Fi en mobiele diensten op basis van MVNO (mobile virtual network operator).
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl